Küsitlus

Kas sa elad kaasa jalgpalli Euroopa meistrivõistlustele?

D-vitamiin ja päikeseline suvi ehk tervise ja naudingu kooslus

Foto: Shutterstock

Kevad on meid tänaseks juba üllatanud mitmete soojade ja päikseliste ilmadega ning mis kõige toredam- terve suvi on ju alles ees. Paraku on meile, põhjamaistele inimestele, päikest jagatud tõesti vaid käputäis ning enamus osa aastast võime soojast kuldkollasest päikesekerast vaid unistada. Seega millal siis veel, kui mitte suvel, saame me end päikese käes laadida ja täiendada oma D-vitamiini varusid. 

Kuigi suvepäike paistab lõõskavalt ning võiks ju arvata, et D-vitamiini saamiseks läheb vaja vaid kergeid päikesevanne, siis paraku see kõik aga nii lihtsalt ei käi. Selleks, et saaksid suvel oma keha D-vitamiiniga turgutada ja teha seda kõike võimalikult efektiivselt, anname sulle kohe mõned soovitused.

Võta päikesest maksimum kogus D-vitamiini

Kõigepealt on oluline teada, et iga päikesekiir ei pane meie nahka D-vitamiini tootma. D-vitamiini sünteesiks on vajalik, et nahk puutuks kokku UVB-tüüpi päikesekiirgusega. Meie kliimavööndis on küll piisavalt UVB-kiirgust D-vitamiini sünteesiks, aga seda vaid loetud tunnid ehk enne ja pärast keskpäeva. 

Kuidas aga teada saada, millal on kõige parem aeg enda päikesepatareide laadimiseks? Kõige lihtsam viis selle teada saamiseks on oma varju pikkuse kontrollimine. Nimelt kui päikese poolt tekitatud vari on sinu kehapikkusest lühem, siis on just õige aeg päikesevannide võtmiseks.

Kui kaua peaks päikese käes viibima, et D-vitamiini saada?

Kui veedad vähemalt 15 minutit päikese käes ilma riieteta, saad oma keha jaoks kätte vajaliku päevase annuse D-vitamiini. Selleks aga, et oma D-vitamiini varusid täiendada on vaja pisut enam panustada. Kõige parem ja tõhusam viis D-vitamiini saamiseks on kirkal keskpäeval rannas päikesevannide võtmine.

Kuigi rõivad ja päikesekreem mängivad olulist rolli naha kaitsmisel UVB-kiirguse eest, siis ühtlasi takistavad need samad tegelased ka vajaliku päikesekiirguse jõudmist nahani, et D-vitamiini süntees saaks toimuda. Näiteks SPF 8 faktoriga päikesekreem vähendab oluliselt ehk lausa 92,5% võrra D-vitamiini sünteesiks vajaliku UVB-kiirguse efekti. Seega, et suvest maksimumi võtta ning täiel määral ära kasutada looduse poolt pakutavat D-vitamiini, on soovitatav võtta vähemalt ülepäeviti meeldiv keskpäevane päikesevann.

Ja siinkohal tuleb kindlasti ära märkida, et päikest tuleb võtta mõistlikuse piires. Olgugi, et D-vitamiin on organismiline tähtis, siis päevitades ära üle pinguta ning viibi päikese käes mõistliku aja jooksul. Liiga kaua ilma päikesekaitseta lõõskava päikese all olla pole samuti hea.

Et saaksid oma suve nautida täiel rinnal ning et sa ei peaks liigselt muretsema selle pärast, kas sa ikka saad piisavas koguses ja looduslikul teel D-vitamiini, tasub ka soojadel suvepäevadel jätkata oma tavapärast D-vitamiini tarbimist. Eestis, kus päikesevalgust on vähe, esineb laialdaselt D-vitamiini puudust. Seetõttu on igapäevane D-vitamiini tarbimine läbi aasta igati põhjendatud. 

Ühendades päikesevannid ja vitamiini preparaadid, võid olla kindel, et suvine meeleolu ja tugev tervis püsib ka sügise saabumisel.

Autor: iPharma
Viimati muudetud: 16/05/2023 15:25:17

Lisa kommentaar